Witajcie, cały ten tydzień mówiliśmy o wodzie. Czytaliśmy o stawach, rzekach, jeziorach.
Dziś troszkę z wodą poeksperymentujemy.
Przygotujcie:
- podręcznik
- dwie szklanki z wodą
- plastelinę: kulkę i placuszek
- 6 spinaczy biurowych
- cytrynę lub jajko
- kamień
- kawałek kory
- łyżeczkę soli, kawy, piasku
- litrową butelkę lub słoik i sól
Naszykujcie potrzebne do eksperymentów składniki i do dzieła.
1.Otwórzcie podręcznik na str. 22-23. Znajdują się tam opisy eksperymentów. Przeczytajcie najpierw instrukcje, a potem spróbujcie je wykonać.
ZASTANÓWCIE SIĘ :
- Czy wasze przypuszczenia się sprawdziły?
- Co zauważyliście?
- Jak myślicie dlaczego kulka plasteliny tonie, a placek plastelinowy utrzymuje się na powierzchni?
- Czy wszystkie przygotowane przez was próbki rozpuściły się w wodzie?
Kulka dotyka mniejszego obszaru wody i opada na dno. Placuszek zajmuje większą powierzchnię na wodzie i przez to wywiera na nią mniejsze ciśnienie, więc nie tonie.
Eksperyment 2
Na powierzchni wody tworzy się rodzaj cieniutkiej błonki. Dzieje się tak ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa siła nazywana napięciem powierzchniowym. \wrzucone spinacze opadły, ponieważ przerwały tę błonkę, a delikatnie położone- utrzymują się na niej.
Eksperyment 3
Kora nie tonie ponieważ jest lżejsza od kamienia i cytryny.
Eksperyment 4
Sól wsypana do wody rozpuszcza się w niej bardzo „chętnie”, bo cząsteczki wody „lubią” się
z cząsteczkami soli. Woda rozpuszcza (rozbija) kryształki soli na małe kawałki, aby dokładnie
wymieszać się z solą. Aby rozpuścić sól potrzeba trochę energii lub ciepła. W zimnej wodzie jest
mniej energii niż w wodzie ciepłej, dlatego mniej kryształków soli może zostać rozpuszczonych
w zimnej niż w ciepłej wodzie.
Gdy po dodaniu soli do wody sól przestaje się już rozpuszczać, mówimy, że woda jest
nasycona solą.
Eksperyment 5
Woda w Bałtyku ma podobny smak do tej z eksperymentu.
Picie morskiej wody powoduje nie tylko przykre wrażenia smakowe, ale też sprawia, że będziemy… bardziej odwodnieni, bowiem woda z naszego organizmu będzie „uciekać" przed dużą ilością soli. Takie zaburzenie równowagi wody w naszym organizmie objawia się halucynacjami, skurczami mięśni, a w skrajnym przypadku - śmiercią.
Dla chętnych i cierpliwych :)
2. Otwórzcie ćwiczenia do polskiego na str.17 Napiszmy wspólnie instrukcję do tego eksperymentu.
ROZWIĄZANIE:
1. Nalej ciepłą herbatę do trzech szklanek.
2 Do środkowej szklanki wyciśnij sok z cytryny.
3. Do ostatniej szklanki wsyp 1 łyżeczkę sody oczyszczonej.
Herbata, do której wycisnęliśmy sok z cytryny nabrała bursztynowego koloru, a ostatnia do której wsypaliśmy sodę zrobiła się bardzo ciemna.
3. Czas na zadanie drugie. Obok definicji zapiszcie odpowiedni wyraz.
ROZWIĄZANIE:
wodospad, wodopój, wodorost, wodolot, wodomierz
wodolot
wodomierz
Czas na przerwę :)
A teraz matematyka
1. Otwórzcie ćwiczenia na str.10
Wykonajcie obliczenia dowolnym sposobem.
ROZWIĄZANIE:
29-16= 29-10-6=19-6=13
57-24=57-4-20=53-20=33
65-32=60-30+5-2= 30+3=33
48-17=31
76-53=23
2.Obliczcie dowolnym sposobem ile stron musi przeczytać Iga.
ROZWIĄZANIE:
88-35=53
Odp,: Iga musi jeszcze przeczytać 53 strony.
3. Ostatnie zadanie przed weekendem :) Policzcie z ilu elementów składa się układanka, którą Janek układa z mamą.
ROZWIĄZANIE:
36+22=58
Odp.; Układanka składa się z 58 elementów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz