Witajcie!
Dziś spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: czy dbając o środowisko, dbamy też o samych siebie?
Będzie nam potrzebny:
-podręcznik
-ćwiczenie do polskiego
-ćwiczenie do matematyki
- kartka a4, przybory do rysowania
Otwórzcie podręczniki na str.78-79
1. Przeczytajcie tekst inscenizacji pt." Już najwyższy czas!"
ZASTANÓWCIE SIĘ:
- Co to znaczy, że dbając o naturę, dbamy też o samych siebie?
2. Otwórzcie nasze ćwiczenia na str. 59
Zad 1/59 Podpiszcie obrazki. Czy wiecie coś, o tych zjawiskach?
DLA CIEKAWYCH :
W jaki sposób powstaje kwaśny deszcz?
Do powstawania kwaśnego deszczu mogą przyczynić się zarówno czynniki naturalne, jak i związane z działalnością człowieka. Do pierwszej kategorii zaliczamy między innymi wybuchy wulkanów, pożary lasów czy też wyładowania atmosferyczne. W głównej mierze ma on jednak związek z zanieczyszczeniami powodowanymi przez człowieka. Kwaśny deszcz może powstać w efekcie działalności przemysłowej. W ostatnich latach zmniejszył się na szczęście udział fabryk w powstawaniu kwaśnego deszczu ze względu na konieczność przestrzegania rygorystycznych przepisów unijnych przez przedsiębiorstwa.Zjawisko kwaśnego deszczu wynika więc w coraz większym stopniu ze spalin wydzielanych przez samochody oraz piece zasilane paliwem stałym.
Kwaśny deszcz przyczynia się m.in. do zakwaszania jezior i rzek, erozji gleby, a także przedostawania się do niej szkodliwych metali ciężkich. Może doprowadzić do uszkodzeń drzew i runa leśnego oraz zwiększonej umieralności wielu gatunków zwierząt – zwłaszcza bytujących w zanieczyszczonych zbiornikach wodnych. W związku z kwaśnym deszczem, rośliny są mniej odporne na choroby, co przyczynia się do zmniejszenia plonów.
Kwaśne deszcze stanowią również bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia człowieka, sprzyjając rozwojowi chorób przewlekłych, zwłaszcza związanych z nowotworami oraz funkcjonowaniem układu oddechowego.
Ocieplanie klimatu
Średnia temperatura na globie zwiększa się, co nazywamy globalnym ociepleniem. Powoduje ono zmiany klimatu. Każdy z nas ma wpływ na zmiany klimatu i każdy z nas może podjąć działania by ten wpływ ograniczyć. Jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych jest zużycie energii elektrycznej.
W ciągu ostatnich 100 lat średnia temperatura przy powierzchni Ziemi wzrosła o prawie 0,8 C. Druga połowa XX wieku była na półkuli północnej najcieplejszym okresem od 1300 lat.
Skutki globalnego ociepleniaZmiany klimatu niosą ze sobą coraz większą częstotliwość występowania fal upałów.
Wysokie temperatury spowodowały wzrost zagrożenia pożarami. Ocieplenie spowodowało zwiększenie zasięgu chorób zakaźnych przenoszonych przez owady.
W Arktyce, w ciągu ostatnich 100 lat, temperatura wzrastała dwukrotnie szybciej niż temperatura średnia na ziemi. Od początku ubiegłego wieku zasięg lodu morskiego zmniejsza się z szybkością 2,7% na dekadę. Takie tempo zmian może spowodować wyginięcie wielu gatunków roślin i zwierząt.
Kurczą się lody polarne i lodowce. W ciągu najbliższych dziesięcioleci wiele z nich może po prostu zniknąć.
Nastąpił gwałtowny wzrost poziomu mórz.
Ocieplenie klimatu powoduje obumieranie raf koralowych.
Ozon, to związek mający zdolność pochłaniania szkodliwego promieniowania nadfioletowego (ultrafioletowego, UV), którego źródłem jest Słońce. Najwięcej ozonu znajduje się w ozonosferze, warstwie stratosfery zalegającej pomiędzy 20 a 50 km nad powierzchnią Ziemi.
Czynnikami powodującymi rozpad ozonu są promieniowanie ultrafioletowe oraz wybuchy wulkanów, emitujące do atmosfery wiele niszczycielskich (również dla ozonu) gazów. Są to jednak czynniki naturalne, z regulacją których atmosfera radzi sobie doskonale.
Strukturę ozonosfery i stratosfery niszczy przede wszystkim przemysł chemiczny, który w krótkim czasie zaczął wprowadzać do atmosfery rozmaite substancje w różnych stężeniach. Pochodzą one chociażby z pestycydów i nawozów używanych do produkcji żywności. Niszczenie ozonu jest również skutkiem katastrof ekologicznych (np.spalania ropy naftowej). Za największe zagrożenie dla ozonosfery uznano jednak freon. Freony długo służyły ludzkości jako gaz chłodzący, m.in. w lodówkach, chłodniach przemysłowych, urządzeniach samochodowych, urządzeniach klimatyzacyjnych, środkach czyszczących czy w przemyśle elektronicznym. Szacuje się, że uwalniający się z produkcji freonów jeden atom chloru może zniszczyć około 100 tys. cząsteczek ozonu.
Choć na świecie zakazano produkowania freonów, ich migracja do atmosfery trwa dziesiątki lat – dlatego zjawisko przerzedzania się ozonosfery ciągle się pogłębia. Ozon jest ponadto niszczony przez dwutlenek węgla.
Zad 3/59 Dobierzcie rzeczowniki i czasowniki w pary. Następnie zapiszcie je.
Czas na przerwę :) Wracamy do pracy za 15 minut.
Która godzina pyta rodzina?
Czas odłożyć na bok mnożenie i dzielenie, a przypomnieć sobie zegar :)
Otwieramy ćwiczenia na stronie 44
Zad 1/44 Połączcie w pary zegary pokazujące tę samą godzinę.
Pamiętajcie mała wskazówka pokazuje godzinę, duża minuty.
Zad 2/44 Zaznaczcie godziny na zegarze, a następnie zapiszcie je cyframi.
Rozwiązanie:
3:20
13.35
10.25
Zad 3/44 Przeczytaj i uzupełnij.
Rozwiązanie:
Janek ćwiczy od godz. 7 do godz. 7.05.
Myje się i ubiera od godz. 7.05 do godz. 7.15
Je śniadanie od godz.7.15 do godz.7.30
Do szkoły wychodzi o godz. 7.30
Ostatnie zadanie na dziś:
Przygotujcie kartkę A4 oraz przybory do rysowania i pisania.
Poszukajcie w domu encyklopedii, albo użyjcie wyszukiwarki Google.
Jeśli, to konieczne poproście o pomoc rodziców lub starsze rodzeństwo.
Odszukajcie zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt w Polsce(zwierząt chronionych), wybierzcie jedno i przygotujcie mały plakat na jego temat.
Wyślijcie mi zdjęcie :)
Wyślijcie mi zdjęcie :)
Janek nie chodzi do szkoły
OdpowiedzUsuńtaka prawda chyba że rodzina jest odcięta od świata
OdpowiedzUsuńz