niedziela, 5 kwietnia 2020

06.04.2020 Temat:Rozmowy pełne emocji. Wyprawki Ortograffki: wyrazy z rz po spółgłoskach.

Witam was serdecznie w poniedziałkowy poranek. Nim zaczniemy dzisiejszą lekcje. Rozwiązanie piątkowego quizu o ptakach. A oto odpowiedzi:
1- bocian
2-skowronek
3-pliszka
4-szpak

Mam nadzieję, że udało wam się rozpoznać je wszystkie :)


Dziś na lekcji będziemy potrzebować:

  • podręcznik 
  • ćwiczenie do polskiego
  • zeszyt do polskiego
  • zeszyt do matematyki
Zaczynamy!

1. Otwórzcie nasze podręczniki na str.46


Przeczytajcie wiersz Jana Brzechwy "Chrzan".

  • Kto jest głównym bohaterem wiersza?
  • Dlaczego inni  bohaterowie wiersza płakali?
  • Popatrz na obrazki, które zamieściłam na naszym blogu powyżej. 
To właśnie chrzan. 

Chrzan pospolity wykorzystywany był dawniej głównie jako roślina lecznicza, później i współcześnie stosowany jest jako dodatek do potraw.
W kuchni korzeni chrzanu używa się do przyprawiania mięs, ryb, buraków ćwikłowych, ogórków kiszonych, białego sera i jest używany do wytwarzania niektórych rodzajów musztardy, kremów i majonezów. Z utartych korzeni robi się sos chrzanowy.
Chrzan przejawia działanie grzybobójcze, bakteriobójcze, wykrztuśne i działa przeciwwirusowo.

Tarcie chrzanu, tak jak krojenie cebuli powoduje lawinę łez :)


2. Zastanówmy się teraz przez chwilę, co oznacza powiedzenie "kraje się serce"?

Nie ma to nic wspólnego z krojeniem :). 
I oznacza, że ktoś się czymś bardzo martwi, ubolewa nad czymś; ktoś doznaje uczucia smutku, żalu.

  • Kto w naszym wierszu, odczuwał smutek?
warzywa

  • Nad kim tak ubolewały?
nad chrzanem

  • Czy nasz chrzan był równie smutny?
nie, był po prostu tarty

3. Znajdź teraz w wierszu fragment, który powtarza się kilkakrotnie. I przeczytaj go jako prośbę lub żądanie.

4. Spójrz teraz na zadanie 1 ze strony 47 w podręczniku.

Otwórz zeszyt do j.polskiego i zapisz to zadanie:

  • Przeczytaj wyraz CHRZAN
  • z ilu głosek składa się ten wyraz?
  • z ilu liter się składa?
  • napisz dowolne zdanie z wyrazem "chrzan"
            
                 Lekcja
Temat:Rozmowy pełne emocji.

Zad.1 str47
CHRZAN
liczba głosek-4
liczba liter-6
Napisz dowolne zdanie z wyrazem chrzan.


5. Przeczytaj polecenie do zadania 2 na str 47. Zrób je w zeszycie.
  • wypisz z wiersza wszystkie wyrazy zapisane na zielono, podkreśl w nich dowolnym kolorem dwuznak rz i na niebiesko literę, po której występuje.
chrzan, chrzanie, przestanie, szwagrze, trzeba, chrzanu


4. Przeczytaj komiks z zadania 3.

ZAPAMIĘTAJ! PO LITERACH: B,P,T,D,K,G,CH,J,W PISZEMY RZ.

  • Naucz się na pamięć zdania:
Bratek potarł trzy grube korzenie chrzanu do wielkanocnego jajka.


6.Zrobimy teraz zadanie 5/47 z podręcznika. Odszukaj w wężu wyrazowym wyrazy z rz po literach p,b,t,d,k,g,ch,j,w i zapisz je w zeszycie.Sprawdź czy ja wypisałam wszystkie wyrazy :)

  • przygoda,drzewo,brzuch, chrząszcze,wrzos,grzebień,jastrząb,krzesło,spojrzenie

7. Ostatnie zadanie przed przerwą śniadaniową. W zadaniu 6 w podręczniku przeczytaj wyrazy zapisane na korzeniu, a następnie na liściach chrzanu. Co zauważyłeś? 
- w wyrazach na liściach słyszysz rz, a na korzeniu? Tak, tam słychać sz, mimo że piszemy rz.
Nie przepisuj wyrazów do zeszytu.


Czas odpocząć. Do zobaczenia za 15 minut.


Gotowi do dalszej pracy?
Otwórzcie nasze podręczniki na stronie 109



1. Zaczynamy od zadania 1

miarka krawiecka
liniał tablicowy

taśma miernicza
miara stolarska składana




2. Zrobimy teraz zad.2 w zeszycie. Zapisz działanie w zeszycie. Zrób również kropkę, a potem sprawdź czy mamy takie same rozwiązanie.

10m+ 2m= 12m
Odp.: Dłuższy bok klasy ma 12 metrów.

  • 10m+10m+12m+12m= 44m  lub  2x10m+2x12m=20m+24m=44m
Odp.: Wszystkie boki miały 44 metry.

3. Zadanie trzecie możesz sobie rozrysować.


I            ławka  ławka ławka ławka             I
...................................................................
     2m      2m      2m     2m      2m      2m    = 12m

- Ile ławek ustawiono w jednym rzędzie?
4
- Ile ławek zmieści się w dwóch rzędach?
2x4=8
- Jaka jest odległość między pierwszą a ostatnią ławką?
8 metrów
- Ile dzieci będzie mogło usiąść w dwóch rzędach ławek, jeżeli przy jednej ławce usiądzie dwóch uczniów?
2 x 8= 16

4. Otwórz teraz podręcznik na stronie 110

Zad 1. Zapisz rozwiązanie w zeszycie, a potem sprawdź czy ja się nie pomyliłam.


15m+15m-2m= 30m-2m=28m
Odp: Długość boiska wynosi 28 metrów 

Zad.3. Obliczenia zapisz w zeszycie. A następnie porównaj je z odpowiedziami pod obrazkiem.
 ROZWIĄZANIA:
30m-25m=5m
lub
15m-10m=5m
Odp: Jeden bok ogródka ma 5 metrów

15m+25m+5m+ 5m+10m+30m=90m
Odp: Na ogrodzenie placu zabaw zużyto 90m siatki.

2x5m=10m
Odp: Aby zagrodzić dwa pozostałe boki ogródka, należy dokupić 10m siatki.

Brawo !!!! 5 minut przerwy na łyk wody :)

Na koniec powtórzymy sobie wiadomości o pisowni rz.
Otwórzcie ćwiczenia do polskiego na str 37

1. Przeczytaj polecenie i uzupełnij ćwiczenie:)

2. Podkreśl wyrazy wskazanymi przez Bratka kolorami: czerwonym wyrazy rodziny przedszkolak, na zielono rodzinę wyrazu grzyb, a na niebiesko rodzinę wyrazu strzelnica.

Brawo! To wszystkie ćwiczenia na dziś!
Przygotujcie na jutro skorupki po gotowanych jajkach :) To nie żart:) Mogą być połamane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz